در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم

رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال تقدیرشده در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه تشکیل کانون نقالان در کشور امری ضروری و جدی است، می‌گوید امیدوارم در مشهد مکانی برای اجرا ساخته شود و شاهد اجرای نقالی در پیشگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت خراسان رضوی نقل «اژدهاکشی سام» را در بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال‌وبختیاری در شهر جونقان اجرا کرد.

او یکی از چهار نقال پیشکسوتی است که در اختتامیه این دوره از جشنواره به پاس یک عمر تلاش در عرصه نقالی، پرورش شاگردانی ارزشمند و حفظ اصالت در بیان سجایای اخلاق اقوام ایرانی مورد تقدیر قرار گرفت.

این پیشکسوت هنر نقالی و از فرهنگیان بازنشسته کشور در توضیح درباره «اژدهاکشی سام» گفت: «موضوع این نقل درباره کشتن اژدهای شهر توس به دست سام نریمان است. در شهر توس اژدهایی در کوه زندگی می‌کرده که روزی دو بار از آب رودخانه می‌نوشد و آن را بالا می‌آورد و به این شکل آب را آلوده می‌کند. نوشیدن این آب باعث معلولیت می‌شود و تمام جوانانی که به جنگ اژدها می‌رفتند، نیز کشته می‌شوند. سام نریمان، به مردم توس قول کشتن اژدها را می‌دهد و به قول خود عمل می‌کند.»

او که بیش از نیم قرن است در این رشته فعالیت می‌کند درباره برگزاری این دوره از جشنواره در چهارمحال و بختیاری توضیح داد: «استان چهارمحال و بختیاری دلیرانی مانند سردار اسعد بختیاری و شاعران و بزرگان زیادی را پرورش داده است؛ برگزاری جشنواره در این خطه باعث آشنایی مردم بیشتری با این بزرگان شد.»

بیایانی بیشترین چالش در حال حاضر هنرمندان نقال و هنرهای نمایشی را کمبودهای مالی برای تولید اثر هنری برشمرد و افزود: «مسئولان ارشد هنری در کشور با رفع مشکلات اقتصادی در این زمینه هنرمندان را دلگرم و مشتاق به ادامه کار خواهند کرد. احیا و زنده نگاه داشتن آیین‌ها و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی بایستی از سوی دولتمردان جدی گرفته شود.»

این نقال پیشکسوت ارتباط نسل جوان با هنر نقالی را بسیار خوب دانست و ادامه داد: «جوانان زیادی بعد از اجرا با من صحبت کرده و ابراز خوشحالی کردند که گذشته‌ها و نیاکان‌شان را با این هنر به یاد می‌آورند. اگر توسط مسئولان به این هنرهای سنتی بیشتر اهمیت داده شود و زیرساخت‌های آموزشی خوبی فراهم شود، بدون شک جوانان علاقه‌مند زیادی به این هنر روی آورده و یا مخاطب جدی آن خواهند شد.»

رضا بیابانی در پایان سخنانش گفت: «امیدوارم مدیران فرهنگی مشهد یا دیگر مدیران هنری در کشور برای مشهد که آرامگاه فردوسی بزرگ و خالق «شاهنامه» است، مکانی برای اجرای نقالی تاسیس کنند و شاهد اجرای نقالان سراسر کشور در پیشگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی باشیم.»




نظرات کاربران