در حال بارگذاری ...
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه ۱۱ مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، آیین پایانی بخش‌های مختلف بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، شامگاه سه‌شنبه 11 مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی‌محمد زنگانه (استاندار گلستان)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، محمد رعیت (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان) و جمع زیادی از هنرمندان سراسر کشور، در تالار فخرالدین اسعدگرگانی شهر گرگان برگزار شد.

در آغاز این مراسم، بعد از تلاوت قرآن و سرود ملی کشورمان و پخش نماهنگی به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص)، گروه هنرمندان استان البرز متشکل از علی صابر (پیشکسوت شبیه‌خوانی)، امیرحسین زارع (نوازنده تمبک)، محمد حاجی محمدی (نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش‌هایی آیینی)، مهدی روشنی (مرشد زورخانه) به اجرای برنامه پرداختند.

آمادگی گلستان برای میزبانی از جشنواره‌ها و رویدادهای هنری

محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و قائم مقام دبیر جشنواره، در این آیین با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد اجرایی استان در ایام جشنواره گفت: «استان گلستان به یمن اعتماد مدیرکل هنرهای نمایشی، میزبان اجراهای صحنه‌ای و بخش بین‌الملل جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بود؛ فضایی که با حضور بزرگان عرصه این هنر ارزشمند شرایطی را فراهم ساخت که به واسطه حضور این هنرمندان ارزنده بتواند به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی هنری این منطقه بپردازد. کما اینکه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال گذشته و برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر 1402، نشان دهنده ظرفیت و همت بالای دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر در فضای هنری کشور است.»

او افزود: «استان گلستان این آمادگی را دارد که فعالیت‌های دیگرعرصه‌های هنر را نیز میزبانی کند. این در حالی است که پیشنهاد برگزاری رویداد بین‌المللی بانوان هنرمند جهان اسلامی هم یکی از این طرح‌ها و ایده‌هاست که امیدوارم به واسطه حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این میزبانی برای ما شکل اجرایی به خود پیدا کند.»

پس از صحبت‌های رعیت با پخش تصاویری، یاد و خاطره مرحوم فردوس کاویانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان گرامی داشته شد.

تحقق کلیدواژه «آیین، سنت و سرمایه ملی»

در ادامه، احمدجولایی، دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی، ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد توضیح داد: «هنرمندانی در این دوره از جشنواره شرکت کردند که همگی تلاش داشتند به بهترین شکل ممکن، تنور جشنواره را گرم نگه دارند. این در حالی است که ما برای برگزاری این دوره، با محدودیت‌های زمانی فراوانی رو به‌رو بودیم اما خوشبختانه با تلاش همه همکارانم اتفاقات خوبی برای این رویداد رخ داد.»

او با اشاره به شعار جشنواره امسال گفت: «آیین، سنت، سرمایه ملی، مهم‌ترین کلید واژه‌ای بود که تلاش کردیم در تحقق آن بکوشیم. از این جهت حضور این رویداد در استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و مرکزی، تلاشی برای تحقق این شعار و کلید واژه عدالت فرهنگی بود.»

این پژوهشگر عرصه تئاتر، با ابراز خرسندی از تتوع اجراهای این دوره از جشنواره، افزود: «از دیگر نکاتی که در این دوره برای ما اهمیت داشت، حضور کشورهای خارجی در جشنواره بود که برای ما بسیار ارزشمند است؛ شرایطی که می‌تواند دربرگیرنده ویژگی‌های ارزشمندی پیرامون حوزه جغرافیای فرهنگی ایران عزیز باشد.»

جولایی در بخش پایانی صحبت‌های خود از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، تشکر کرد و گفت: «این جشنواره با مشکلات بسیاری رو به‌رو بود اما به همت همه عزیزان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و مدیران استانی، شرایطی ایجاد شد که این دوره از جشنواره به خوبی برگزار شود.»

پخش کلیپی از روند آماده سازی و اجرایی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، بخشی دیگر این مراسم را شکل می‌داد.

تشکر از مردم فرهیخته استان گلستان

علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان هم در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره 21 آیینی و سنتی گفت: «از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکارانشان تشکر می‌کنم که استان گلستان را برای برگزاری این رویداد ملی انتخاب کردند. من که برخاسته از مردم شریف استان گلستان هستم، خوب می‌دانم که مردم عزیز این استان، مردمان دوراندیش و فرهیخته‌ای هستند که همواره حامی فرهنگ و هنر این سرزمین بودند. اتفاقا به همین جهت است که این استان عزیز برای میزبانی از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی انتخاب شد.»

او افزود: «یکی از ابزار توسعه، توسعه فرهنگی است و من بسیار خرسندم که به واسطه این شرایط فضایی فراهم شد که جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی در استان گلستان برگزار شود. امیدوارم هنرمندان و مهمانان شرکت کننده در این مدت از شرایط میزبانی ما رضایت داشته باشند و ما بتوانیم در آینده نیز میزبان اهالی فرهیخته عرصه فرهنگ و هنر باشیم.»

قدردانی از مدیران‌کل ارشاد 5 استان

قدردانی از مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های برگزار کننده جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بخش بعدی مراسم اختتامیه را تشکیل می‌داد که در آن از محمد رعیت (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان) و قائم‌مقام دبیر جشنواره، پیام احمدی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری)، تقی صادقی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی)، سید محمدحسین بلاغی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی) و حسین محمودی‌فر (سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی)، در حضور علی‌محمد زنگانه (استاندار گلستان)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی) و کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) تقدیر شد.

تقدیر از نمایندگان گروه‌های شرکت کننده در بخش صحنه‌ای

بخش بعدی مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به قدردانی از نماینده گروه‌های شرکت کننده در بخش ویژه این دوره اختصاص داشت که با حضور علی‌محمد زنگانه (استاندار گلستان)، سیدمحمدرضا سیدالنگی (شهردار گرگان)، رسول شکری‌نیا (مدیرکل صدا و سیمای گلستان)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، محمود سالاری (معاون امور هنری) و کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) انجام شد.

علی یداللهی، کارگردان نمایش «شنگرف» از تهران، هاشم مهری، کارگردان نمایش «خان نهم» از خوزستان، محدثه مهرپویان، کارگردان نمایش «موکه مه کنجکه تونوم» از سیستان و بلوچستان، محمد حاج محمدی، کارگردان نمایش «تقلید نامه» از البرز، ناصر آویژه، کارگردان نمایش «بالاتراز سیاهی» از تهران، ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران» از خوزستان، حامد شیخی، کارگردان نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» از تهران، مهدی فتحی، کارگردان نمایش «پری» از البرز و رضا آقایی، کارگردان نمایش «فین جین» از یزد، هنرمندانی بودند که در این بخش از مراسم از آن‌ها تقدیر شد.

اجرای آیین «هوده خوانی» با هنرمندی معصومه قره‌چه، «ذکرخنجر» به سرپرستی حاجی محمد ابری و آیین «چکه سماع» با هنرمندی گروه «نجوای کتول» به سرپرستی محمدرضا برزگر، بخش بعدی مراسم اختتامیه بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی را تشکیل می‌داد.

گسترش عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور

در ادامه این آیین، نوبت به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید تا پشت تریبون قرار بگیرد. او با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد نمایشی گفت: «شهر گرگان یکی از مظاهر وحدت ملی و انسجام ایرانی است که به واسطه مردمان فرهنگ‌دوست تبدیل به استان فرهنگ و هنر شده است. مردمانی که در نهایت مهر و صفا در ذیل ایران فرهنگی بزرگ زندگی می‌کنند و من خدای بزرگ را به واسطه این نعمت وحدت منسجم شاکرم.»

او افزود: «به اعتقاد من تجربه برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی به تجربه نوینی تبدیل شده که با همراهی استان‌های مختلف و همت هنرمندان داخلی و خارجی شرکت‌کننده، کار مهمی را به سامان رساندند. بدون تردید چنین اقداماتی جای قدردانی ویژه دارد که باید از همه دست‌اندرکاران این رویداد تشکر کرد. در این زمینه حضور موثر استاندار گلستان، نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی توانست نقش بسیار موثری را در برگزاری هرچه بهتر این رویداد فراهم سازد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «خوشحالم که شعار عدالت فرهنگی در جای جای کشور خود را نشان داده است. چارچوبی که آمار خوب تماشاگران جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی مایه دلگرمی و در راستای تحقق این شعار است. خوشبختانه مردم عزیز کشورمان به شدت به آیین‌ها و هنرهای اصیل خود احترام می‌گذارند و دوست دارند این هنرها ترویج پیدا کنند. ما هم در همه حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری کشور تلاش می‌کنیم تا این دارایی‌های عظیم حفظ شوند. این سرمایه‌ها با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و هرچه قدر این دارایی پر رنگ‌تر باشد، جامعه نیز با شرایط پرامیدی به راه خود ادامه می‌دهد. مسیری که خیلی ها تلاش می‌کنند این شرایط در فضای رخوت‌انگیزی هدایت شود چون می‌دانند اگر سرعت در این مسیر باشد، کشور به قله پیشرفت می‌رسد.»

اسماعیلی گفت: «ما باید به ظرایف مختلف حوزه هنر توجه داشته باشیم. سیاست ما گسترش فرهنگ و هنر کشور است اما سیاست بدخواهان خاموشی این عرصه است. خوشبختانه ما در مقابل این نگاه منفی پرونده و کارنامه روشنی داریم و توانسته‌ایم به واسطه همراهی هنرمندان شریف کشورمان، نشاط را در حوزه فرهنگ و هنر کشور بازیابی کنیم. مسیری که این روزها دوباره رونق را به فرهنگ و هنر کشور برگردانده و روزهای کم نظیری را برای ما فراهم ساخته است.»

رئیس شورای عالی هنر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افزایش بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی گفت: «چندی پیش جناب سالاری به من گفت که در ادامه حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجمن سینمای جوان استان‌ها، خوب است بتوانیم شرایطی را برای حمایت مالی از حوزه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی استان‌ها هم فراهم کنیم. شرایطی که امیدوارم به زودی برای هر سه گروه، بودجه مستقلی را به استان‌ها اختصاص دهیم و همه انجمن‌های هنری را تقویت کنیم. در این زمینه به زودی خبرهای دقیق و جزیی‌تر در این زمینه از سوی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود تا به امید پروردگار بتوانیم شاهد تحولات خوب و موثری در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان به واسطه حضور هنرمندان ایران زمین باشیم.»

او در بخش پایانی صحبت‌های خود از تمامی دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های مختلف قدردانی کرد.

نکوداشت هنرمندان

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبت به نکوداشتِ هنرمندان پیشکسوت آیینی و سنتی کشور در حضور غلامرضا منتظری (نماینده مردم گرگان و آق‌‌قلا در مجلس شورای اسلامی)، محمد رعیت (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان)، احمد جولایی (دبیر جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی و کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) رسید.

اصغر تشکری از خراسان رضوی، پرویز سنگ سهیل از مازندران، تقی نصیری از گلستان، محمدحسین خطیب از بوشهر، مرحوم عطاالله صفی‌پور از گلستان، سیدحمزه حسینی از گلستان، حسن رستمانی از گلستان، داوود سعیدی از گلستان و مرحوم نورمحمد اسکندری از گلستان، از جمله هنرمندانی بودند که مراسم نکوداشت آنها برگزار شد.

همچنین از نمایندگان گروه‌های نمایشی کشورهای تاجیکستان، ارمنستان و چین در مراسم اختتامیه قدردانی شد.

تقدیر از گروه‌های شرکت کننده در بخش آزاد

تقدیر از نمایندگان گروه‌های شرکت‌کننده در بخش آزاد جشنواره، ادامه بخش این مراسم اختتامیه بود که در آن از علی آزادنیا، کارگردان نمایش «آخرین بازی» از خراسان رضوی، کفایت جادری، کارگردان نمایش «گلزخم» از خوزستان، کاوه مهدوی، کارگردان نمایش «در انتظار گورو» از تهران، فهیمه علی‌آبادی، کارگردان نمایش «مجلس آهوخوانی» از تهران، شاپور ترکمن‌سرایی کارگردان نمایش «جیک و بوک» از خراسان رضوی، عبدالمحمد انصاری، کارگردان نمایش «دلدشو» از بوشهر، سارا یزدانی، کارگردان نمایش «اودنگ» از مازندران و شهروز ابری، کارگردان نمایش «آتلان از سرزمین شمالی » از گلستان قدردانی شد.

بیست‌‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.




نظرات کاربران