در حال بارگذاری ...
منتخب بخش «سمینار» جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

گسترش نگاه پژوهشی زمینه‌ساز تعالی هنرهای نمایشی خواهد بود

برگزیده بخش «سمینار» بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، گسترش نگاه پژوهشی را زمینه‌ساز تعالی هنرهای نمایشی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، هادی ولی‌پور قره‌قیه با اشاره به نقش پژوهش در عرصه هنرهای نمایشی و آیینی گفت: «پژوهش زمینه رشد و شناخت و معرفت بوده و اگر جامعه‌ای ریشه‌ها را نشناسد، جوانه نخواهد زد. به اعتقاد عده قابل توجهی از مردم‌شناسان، تئاتر ریشه در آیین‌ها دارد و بنابراین لازمه تعالی در هر زمینه به خصوص هنرهای نمایشی که رویکرد آیینی آن را به سختی می‌توان از جنبه صرف هنری جدا کرد، ورود و نگاه صریح پژوهشی به مسائل است تا با شناخت صحیح و دقیق منجر به تولید اثر هنری شود.

او با اشاره به عنوان مقاله ارائه شده به این جشنواره گفت:  «پس از داوری سختگیرانه انجام شده، با مقاله «تاثیر عملکرد هوش مصنوعی بر سیر تکامل نمایش سیاه‌بازی در ایران» در نهمین سمینار علمی بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی حضور پیدا کردم.»

ولی‌پور افزود: «نمایش‌های سنتی به واسطه شاکله ثابت و تقریبا غیرقابل تغییرشان در بین نسل جدید چندان جذاب نبوده و طی سالیان اخیر به گونه‌ای ویترینی مبدل شده است. هوش مصنوعی با در اختیار گرفتن داده‌های به‌روز برای از سرگیری و تکامل این گونه که به مذاق نسل جدید هم خوش بیاید، پیشنهاداتی دارد که با الگوسازی و داده‌کاوی دقیق پژوهشی امکان آن فراهم شده است. در این مقاله ضمن الگوریتم‌سازی، پیشنهادات هوش مصنوعی را بررسی کرده‌ام.»

هادی ولی‌پور قره‌قیه، دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی بوده و هم اکنون نیز به عنوان دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش هنر تحصیل می‌کند. او پس از فعالیت 12 ساله در سازمان صداوسیما به عنوان کارگردان پخش سیمای شبکه سهند تبریز، هم اکنون در حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی و در سمت مدیر هنرهای تصویری فعالیت می‌کند.

پژوهش و نگارش مقالات متعدد و چاپ در نشریه‌های علمی پژوهشی و سخنرانی‌های بسیار داخلی و خارجی در همایش‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها، چاپ سه عنوان کتاب علمی پژوهشی در حوزه تخصصی تئاتر، دبیری کمیته‌های علمی و داوری چندین همایش‌ ملی، دبیری تخصصی نشریه علمی تخصصی جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی، عضویت در شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر استان آذربایجان شرقی و تدریس قریب به یک دهه در دانشگاه‌های هنر استان از اهم فعالیت‌های او محسوب می‌شود.




نظرات کاربران