در حال بارگذاری ...
جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال‌وبختیاری در ایستگاه پایانی

«بیژن و منیژه»؛ برگزیده مسابقه نقالی شد

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال‌وبختیاری با معرفی مهرداد کاووسی به عنوان تنها نقال برگزیده این بخش رقابتی برای نقل «بیژن و منیژه» به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، آیین اختتامیه دو بخش «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته نهم مهر پس از سه روز اجرا و هنرنمایی 27 گروه نمایشی از سراسر کشور در شهرهای شهرکرد، جونقان و بروجن در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد.

پیام احمدی (مدیرکل فرهنگ‌وارشاداسلامی‌استان چهارمحال‌وبختیاری)، هوشنگ جاوید، محمد نجاری و محمدرضا معجونی (داوران بخش نقالی)، عباس قنبری (رئیس بنیاد ایران‌شناسی استان چهارمحال‌وبختیاری) همراه با جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان عرصه هنرهای آیینی و سنتی در این مراسم حضور داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری در ابتدای این مراسم گفت: «طی سه روز متوالی از ششم تا نهم مهر ۱۱ گروه در بخش نقالی و ۱۶ گروه در سایر بخش‌های نمایشی به هنرنمایی در استان پرداختند.»

او ادامه داد: «طبق زمان‌بندی و گروه‌بندی اجراها در شهرکرد ۶ نمایش، در جونقان ۱۰ نمایش و در بروجن ۱۱ نمایش اجرا شد.»

احمدی با اشاره به استقبال مردم استان از آثار جشنواره، افزود: «در سه روز برگزاری این رویداد بزرگ هنری بیش از یک هزار و ۵۰۰ مخاطب مستقیما به تماشای آثار نمایشی نشستند.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در پایان ضمن اشاره به ظرفیت این استان در برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری، گفت: «خوشبختانه طی مدت زمان برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شاهد بازخورد‌های مثبت اجتماعی و وحدت‌بخش این رویداد بودیم.»

هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران و همچنین عضو هیئت داوران بخش نقالی جشنواره بیست‌ویکم دیگر سخنران این مراسم بود.

جاوید، درباره ارزیابی آثار ارائه شده در این دوره گفت: «ضعف در خلق اندبشه در بسیاری از اجرا‌های راه‌یافته به این بخش مشهود بود به گونه‌ای که هنرمندان حاضر بیش از آنکه به داستان اجرا شده باور داشته باشند و ذهن مخاطب را هدایت کنند به جنبه نمایشی آن پرداخته بودند.»

او ادامه داد: «هنرمند باید به حدی تاثیرگذار باشد که ذهن تماشاگر را به سمت پاکی و درستی هدایت کند. او باید از کج‌روی‌ها، تندروی‌ها و اجرا‌های ضعیف پرهیز کند و برای اینکه بتواند حافظ سنت‌های کهن این مرزوبوم باشد، بیشتر بیاموزد و تلاش زیادی به کار گرفته و به متون کمتر پرداخته شده رجوع کند.»

این عضو هیئت داوران بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی توضیح داد: «آیین‌های نمایشی وحدت‌آفرین هستند و می‌توانند مخاطب را حول محور زمان، مکان و اندیشه گردهم آورند اما آنچه در این جشنواره جای آن خالی بود وحدت اندیشه بود.»

او افزود: «پرداختن به هنر کاری بس دشوار است. هنرمند بودن کار هر کسی نیست چراکه یک هنرمند باید خودجوش عمل کند و متناسب با متقضیات زمان، آیین‌ها را به نمایش بگذارد و به نوعی آیین‌سازی کند.»

در ادامه، محمدرضا معجونی، نقال و پرده‌خوان پیشکسوت و دیگر داور بخش نقالی ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران به اعلام اسامی برگزیدگان پرداخت.

اسامی برگزیدگان بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بدین شرح اعلام شد:

دیپلم افتخار، لوح تندیس و جایزه نقدی بخش نقالی به مهرداد کاووسی، نقال جوان شرکت‌کننده از استان تهران برای نقل  «بیژن و منیژه» اهدا شد.

هیئت داوران در بخش نقالی هیچ‌ اثر دیگری را به عنوان رتبه دوم و سوم معرفی نکردند.

در ادامه، تقدیر ویژه احمد جولایی، دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از پریسا سیمین‌مهر نقال استان البرز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به پاس روحیه جوانمردی و انصراف از بخش مسابقه به منظور ایجاد فضای رقابتی بیشتر برای جوانان و نوجوانان حاضر در این رویداد انجام شد.

همچنین با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی از پویا بازرگان نقال «داستان رزم رستم و پولادوند» از کرمانشاه و کیمیا یعقوبی گودرزی نقال جوان «فریدون، قصه پسرانش» از تهران به منظور تلاش در اجرا و بیان مناسب تقدیر شد.

زینب افسری، برای نقل «بیژن و منیژه» از سیستان و بلوچستان، مهرسا جلیلوند برای نقل «رستم و سهراب و گذر سیاوش» از کرمانشاه و سما سیمرغی برای نقل «غریب نامه» از آذربایجان شرقی بدون در نظر گرفتن رتبه و به‌منظور ادامه مسیر هنر نقالی با دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی مورد تشویق قرار گرفتند.

مریم سهرابی، دیگر نقال نوجوانی بود که برای نقل «رخ به رخ» به نویسندگی و کارگردانی سعید نظری برای پرداختن به هنر معنوی و تاکید بر تاریخ پُربار فرهنگ و تمدن اسلامی و واقعه مباهله با دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی از طرف فتاح کرمی، فرماندار بروجن تقدیر شد.

طبق اساسنامه و فراخوان جشنواره، به جز نقالی، دیگر بخش‌های اجرا شده در این دو بخش «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» رقابتی نبوده و به همین دلیل نیز هیچ اثر یا گروه نمایشی دیگری در این بخش‌ها به عنوان برگزیده معرفی نشدند.

رضا بیابانی از خراسان‌رضوی، هیبت مراددامنی از سیستان‌وبلوچستان، علی‌اکبر قاسمی از خراسان‌ رضوی و  محمد چایانی از همدان، پیشکسوتان نقالی کشور دیگر هنرمندانی بودند که به‌واسطه  یک عمر تلاش در عرصه نقالی، پرورش شاگردانی ارزشمند، حفظ اصالت در بیان سجایای اقوام ایرانی مورد تقدیر قرار گرفته و لوح تقدیر و هدیه نقدی این دوره از جشنواره را دریافت کردند.
همچنین، در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در استان چهارمحال‌وبختیاری، علی‌رحم شایان، عباس بنی‌حنیفه، فریبرز عباس‌پور، سید حمدالله شاهی‌سوق، غلامرضا خوشحال‌پور و اسدالله مومن‌زاده هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی، با دریافت لوح و هدیه نقدی تجلیل شدند.




نظرات کاربران