در حال بارگذاری ...
همزمان با اجرای آثار نمایشی جشنواره آیینی و سنتی انجام شد

تقدیر از تنها بازمانده نسل «توره‌چی‌ها» در خراسان شمالی

«عید محمد پگرگ» تنها بازمانده نسل «توره‌چی‌ها» در خراسان شمالی در سومین روز از برگزاری بخش عروسکی و دانشجویی، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بجنورد مورد تجلیل قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، روز گذشته ۹ مهر در حاشیه اجرای اثر نمایشی «سه پوزه، سه سر» در بخش دانشجویی جشنواره در تالار گلشن، از «عید محمد پگرگ» پیشکسوت و تنها بازمانده نمایش توره، با حضور تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و میلاد مولوی نماینده اداره کل هنرهای نمایشی در بجنورد تقدیر به عمل آمد.

عید محمد پگرگ تنها بازمانده نسل «توره چی ها» در خراسان شمالی، که در خانواده‌ای هنرمند و هنردوست متولد شده و نوازندگی را از پدرش فراگرفته است، در گفت‌و‌گویی در حاشیه جشنواره گفت: «ایده اولیه تولید و اجرای این گونه نمایشی پس از تماشای نمایشی در لاله زار تهران در ذهنم جرقه زد و کم کم با جمعی از دوستان در محافل و مجالس مختلف به هنرنمایی پرداختیم.»

این هنرمند، به تبیین ساختار نمایش توره پرداخت و 6 هنرمند را لازمه اجرای این گونه نمایشی در قالب شخصیت‌هایی هم چون سیاه باز، نوازنده ویولن و... دانست و گفت: «دوغی، حاجی آقا، قنات و... موضوعات نمایش بود که بسته به موقعیت و  بیشتر بر پایه بداهه گویی و در محافل شادی اجرا می‌شد.»

او با اشاره به این که تا شش سال گذشته، نمایش توره را اجرا می‌کردیم، گفت: «متاسفانه هنرمندانی که مرا در این گونه نمایشی همراهی می کردند، دیگر بین ما نیستند، اما اگر مسئولان بستر را برای اجرای این گونه نمایشی فراهم کنند، می‌توان با اجرای این آثار این هنر را احیا کرد.»

بر اساس این گزارش، توره، نمایشی است که متن از قبل آماده شده نداشت و سرپرست گروه، بنا به موقعیت مجلس و حال و هوای آن، موضوعی را انتخاب و نقش هر یک از اعضای گروه را مشخص می‌کرد. 

محتوای نمایش‌های توره عموماً انتقادی و طنزآمیز و بینش‌های نهفته در آن بیشتر متوجه بزرگان ایل و خوانین بود. توره ها فقط مردم را سرگرم نمی‌کردند‌، بلکه با طنزهای خود و انتقاد از رفتار، کردار و گفتار قدرتمندان و تشویق رفتارها و گفتارهای پسندیده، مردم را هدایت می‌کردند و در این میان، همراهی موسیقی با اجرای نمایش توره آن را دلنشین می‌کرد. 

در حاشیه اجرای نمایش «نه چک زدم، نه چونه» به کارگردانی «امیرحسین انصافی» از خانواده «مجید فروغی» ستاره صحنه‌های نمایش ایرانی و بازیگر توانا و بی‌نظیر نمایش آیینی و سنتی و ایرانی، تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است، بیست‌ و ‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری «احمد جولایی»، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) ، «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی نیز در 2 بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با 21 اثر نمایشی  از هفتم ماه جاری آغاز کرده است که امروز به پایان می‌رسد.




نظرات کاربران