در حال بارگذاری ...

پایان جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد با معرفی یک برگزیده

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» پس از سه روز برگزاری به میزبانی چهارمحال و بختیاری، یکشنبه نهم مهر با معرفی یک نقال برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، در آیین پایانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بخش«نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» که با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد، هیات داوران، سید مهرداد کاووسی نقال تهرانی را به عنوان تنها برگزیده این دوره معرفی کرد.

بنا به نظر هوشنگ جاوید، محمد نجاری و محمدرضا معجونی اعضای هیات داوران جشنواره بیست و یکم این انتخاب به پاس اجرایی اثرگذار، ارتباط صحیح با مخاطب، ایجاد هیجان و تعلیق در شنونده و با چشم‌پوشی از برخی از اشکالات و با تأکید بر تلاش هدفمند برای تجربه‌های بیشتر و پرداختن به متون متنوع منظوم و منثور انجام شد.

بر این اساس کاووسی که با نقالی «بیژن و منیژه» در بخش رقابتی این دوره از جشنواره شرکت کرده بود، توانست جایزه برتر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ 120 میلیون ریال را از هیات داوران دریافت کند.

همچنین هیات داوران با ارج نهادن به زحمات تمام هنرمندان، هیچ اثری را به عنوان برگزیده دوم انتخاب نکرد و اظهار داشت؛ امید است هنرمندان نقال با پرداختن به مفاهیم و متونی که در طول زمان مغفول مانده است، به غنای هر چه بیشتر هنر ارزشمند نقالی در آینده کمک کنند.

نقال شرکت‌کننده در بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای احراز رتبه سوم هم نتوانستند نظر موافق داوران را جلب کنند و این هیات دراین‌باره اعلام داشت که امید دارد در آینده از هنرمندان عرصه آیینی و سنتی شاهد ارائه آثار بهتر و شایسته‌تر باشند.

در ادامه هیات داوران دبیرخانه جشنواره بیست و یکم، هدیه ویژه این هیات را به پاس عملکرد صحیح، روحیه جوانمردی و انصراف از بخش مسابقه به‌منظور گسترش فضای رقابت برای جوانان و نوجوانان به پریسا سیمین مهر بانوی نقال حاضر در این دوره از جشنواره اعطا کرد.

سیمین مهر در جشنواره بیست و یکم، 2 اثر با عنوان «گردیه خواهر بهرام چوبین» و «روایت حمل جنید کلبتی» را برای تماشاگران و داوران اجرا کرد که در اجرای ماجرای حمل جنید کلبتی از نوازندگی هیبت‌مراد میدانی استاد پیشکسوت موسیقی مقامی بلوچ، بهره گرفت.

 در آیین پایانی جشنواره از استادان مرشد رضا بیابانی، مرشد علی‌اکبر قاسمی، استاد پهلوان هیبت مراد دامنی و استاد مرشد محمد چایانی نیز به پیشنهاد هیات داوران دبیرخانه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به پاس یک عمر تلاش پرثمر، پرورش شاگردانی ارزشمند و حفظ اصالت در بیان سجایای اقوام ایرانی با اهدای لوح و هدیه نقدی تقدیر شد.

مرشد رضا بیابانی و مرشد علی‌اکبر قاسمی از هنرمندان پیشکسوت خراسان رضوی در این دوره از جشنواره، اثری با عنوان «اژدها کشی سام» را اجرا کردند و استاد هیبت مراد دامنی از هنرمندان سیستان و بلوچستان نیز نوازندگی اثر «روایت حمل جنید کلبتی» را بر عهده داشت.

استاد مرشد محمد چایانی هم به عنوان یکی دیگر از پیشکسوتان نقالی با اثر «چمچه گلین» در جشنواره بیست و یکم حضور داشت.

همچنین هیات داوران بدون در نظر گرفتن رتبه و به دلیل تلاش در اجرا و بیان مناسب با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی از پویا بازرگان نقال کرمانشاهی و ارائه‌کننده داستان رزم رستم و پولادوند و کیمیا یعقوبی گودرزی هنرمند تهرانی بابت اجرای «فریدون، قصه پسرانش» تقدیر کرد.

زینب افسری از سیستان و بلوچستان، مهرسا جلیلوند از کرمانشاه و سیما سیمرغی از آذربایجان شرقی هم دیگر شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره بودند که بنا به پیشنهاد هیات داوران به منظور تشویق و ترغیب به تلاش بیشتر و ادامه مسیر هنر داستان گذاری (نقالی) با ارائه لوح تقدیر و هدیه نقدی اهدایی از طرف قائم‌مقام دبیر جشنواره در چهارمحال و بختیاری و بدون در نظر گرفتن رتبه تجلیل شدند.

افسری با نقالی «بیژن و منیژه»، جلیلوند با نقالی «گردآفرید و گذر سیاوش» و سیمرغی با اثر نمایشی نقالی «غریب نامه» در جشنواره بیست و یکم اجرا داشتند.

دیگر جایزه ویژه جشنواره هم بنا به پیشنهاد هیات داوران به پاس پرداختن به هنر معنوی و تأکید بر تاریخ پربار فرهنگ و تمدن اسلامی با ارائه لوح تقدیر و هدیه نقدی از طرف فرماندار بروجن به مریم سهرابی هنرمند نوجوان اهل فارس تعلق گرفت.

سهرابی با روایت مباهله پیامبر اسلام با مسیحیان نجران در نمایش «رخ‌به‌رخ» به جشنواره بیست و یکم آمده بود.




نظرات کاربران