در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور:

هر جشنواره تئاتری، باید پیوست پژوهشی داشته باشد

اسرافیل فرج‌اللهی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور، تاکید کرد هر جشنواره تئاتری، باید پیوست پژوهشی داشته باشد و فعالیت در این عرصه، در طول سال ادامه یابد.

به گزارش ایران تئاتر، اسرافیل فرج‌اللهی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور، یکی از حاضرانِ مراسم اختتامیه دو بخش از بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، به میزبانی تبریز بود.

او در حاشیه برگزاری اختتامیه دو بخش «سمینار علمی» و «نمایشنامه‌نویسی» که شامگاه یکشنبه 9 مهر برگزار شد، به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «جشنواره 21 آیینی و سنتی، کار و وظیفه بزرگی داشت. همین‌جا از دبیر جشنواره، ستاد مستقر در تبریز، دبیران و مسئولان دو بخش «پژوهش و سمینار علمی» و «نمایشنامه‌نویسی» و همچنین از مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی کمال قدردانی را دارم.»

فرج‌اللهی درباره جایگاه انتخاب تبریز برای برگزاری دو بخش «سمینار علمی» و «نمایشنامه‌نویسی» گفت: «تبریز به پشتوانه قدمت و پیشینه خود، به نوعی خاستگاه نمایش و نمایشنامه‌نویسی در کشور ما بوده است. اولین نمایشنامه به زبان فارسی در ایران نیز توسط نمایشنامه‌نویس این منطقه، میرزا آقا تبریزی نگاشته شده است.»

او افزود: «حتی تاریخ اجرای نمایش در تبریز نیز بسیار با قدمت و با شکوه بوده است، از این رو دوستان در دبیرخانه جشنواره 21 و اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور، این شهر را برای میزبانی از بخش نمایشنامه‌نویسی انتخاب کردند.»

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور درباره اهمیت پژوهش در تئاتر هم توضیح داد: «بخش پژوهش باید در کنار و زیر مجموعه تمامی جشنواره‌ها وجود داشته باشد. پژوهش و بررسی‌های علمی، به عنوان پیوست هر جشنواره‌ای باید در طول سال، به صورت مستمر فعال باشد. با وجود پیوست پژوهشی در جشنواره‌ها، هم آثار نمایشی از نظر کیفی ارتقا می‌یابند و هم کتاب‌ها و مقاله‌های علمی منتشر شده، طراوتی دو چندان به آن رویداد می‌بخشند و ماندگاری و تاثیرگذاریش را افزایش می‌دهند.»

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

 




نظرات کاربران