در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد

رضا فقیهی که نمایش «حنابندان» را در سومین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد اجرا کرد، اعتقاد دارد ایران از همه کشورهای جهان، به لحاظ داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی متعلق به اقوام مختلف، غنی‌تر است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر، رضا فقیهی، هنرمند تهرانی، با نمایش «حنابندان»، در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد.

او که در بخش نمایش‌های فردی، معرکه‌ها، نقالی، کارآواها و روایت‌های ملی این جشنواره به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان) حضور دارد، درباره نقش پژوهش در این عرصه گفت: «تولید نمایش‌های آیینی، مستلزم تحقیق و پژوهش دقیق است و نوشتن متن درست و فاخر، نیازمند پژوهش و تحقیق درست است.»

این هنرمند افزود: «از آن جایی که تولید و اجرای نمایش کاری گروهی است و هماهنگی زیادی می‌طلبد، به‌‌تبع مشکلات ویژه خود را دارد. از این گذشته در انتخاب لباس، موسیقی، ترکیب و اجزای صحنه نیز باید دقیق بود. این گونه است که یک کار آیینی برای مردم باورپذیر می‌شود و با آن ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.»

فقیهی گفت: «یکی از اتفاقات خوب این جشنواره، همراهی چندین استان در برگزاری آن است. از این راه، مردم ایران با آیین‌های اقوام مختلف آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند و جای امیدواری است که این روند ادامه داشته باشد.»

او ادامه داد: «نکته بسیار مهم و مثبت در اجرای این جشنواره، آشنایی نزدیک ما با آیین‌های هر شهر است. برای من آیین‌های فراموش شده و یا آیین‌های مربوط به شهرهای مختلف کشور بسیار جذاب و پر کشش هستند و همه این‌ها فرهنگ غنی ایران را می‌سازند.»

کارگردان نمایش «حنابندان» افزود: «هیچ کشوری به اندازه ایران، اجرای آیین توسط اقوام مختلف را ندارد و یکی از محاسن جشنواره آیینی و سنتی، احیا و یادآوری آیین‌های فراموش شده است. این هم برای عامه مردم مفرح است و هم برای دست اندرکاران نمایش‌ها آموزنده است.»

این هنرمند جوان درباره ویژگی‌های رسم حنابندان گفت: «خانواده‌ها در آخرین شبی که عروس در خانواده پدر حضور داشت، مراسم شاد مفصلی برای او برگزار می‌کردند که بخشی از آن هم در خانه داماد اجرا می‌شد. از کارهایی که در این مراسم انجام می‌شده است، می‌توان به هدیه دادن و بردن حنا به خانه‌های پدری عروس و داماد اشاره کرد.»

فقیهی، برگزاری رسم‌ها و آیین‌های اقوام را در دنیای امروز بسیار ضروری دانست و افزود: «امیدوارم در سال‌های آینده برای برگزاری جشنواره شرایطی فراهم شود که تماشاگران بیشتری این نمایش‌ها را ببیند چرا که اجرای این آثار می‌تواند تاثیر زیادی بر مخاطب گذاشته و رسوم فراموش شده را دوباره زنده می‌کند.»

او در پایان توضیح داد: «پیشنهاد من برای جشنواره، برنامه‌ریزی درست و قوی‌تر در زمینه اجرا و اطلاع‌رسانی است که در شان جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی باشد. همچنین فراهم شدن امکان دیدن اجراهای خارجی هم برای همه فراهم شود.»

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.




نظرات کاربران