در حال بارگذاری ...
شهردار بجنورد:

جشنواره آیینی و سنتی، نگرش فرهنگی مردم را عمق می بخشد

شهردار بجنورد از این که پویایی فضای شهری و نشاط اجتماعی در بستر آیین ها محقق می شود، سخن گفت و برگزاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را در عمق بخشیدن به نگرش فرهنگی مردم موثر دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  خراسان شمالی؛ شهردار بجنورد در آستانه برگزاری این رویداد با اشاره به  نقش و تاثیر آیین ها و سنت ها در پویایی  فضاهای شهری و نشاط اجتماعی گفت: این رویداد در بالا بردن کیفیت نگرش فرهنگی مردم هم تاثیرگذار است و به واسطه بازگشت به آیین ها و سنت ها می توان شاهد ارتقای فرهنگ یک جامعه بود.

«کشمیری» با اشاره به این که مردم در یک جامعه نیازمند ارتباط با یکدیگر در قالب تشکل و تجمع هستند و از طرف دیگر شادی و نشاط اجتماعی، تصریح کرد: از این روی برگزاری رویدادهایی از این دست به واسطه ایجاد نشاط اجتماعی، حلقه ارتباط شهروندان را با متولیان شهری محکم تر خواهد کرد.

وی  در بخش دیگری از گفت و گو از ضرورت ایجاد فضاهایی متناسب با  رویدادهای مختلف به ویژه  برای پرداختن به آیین ها و سنت ها اشاره کرد و با توجه به نبود فضای تخصصی برای فعالیت های مختلف هنری از جمله نمایش های تخته حوضی، روحوضی،  تعزیه و شبیه خوانی و ... گفت:  اگر چه برای غنای چنین رویدادی به فضای مناسب نیاز داریم  و به طور قطع برگزاری  رویدادهایی با رویکرد آیینی و سنتی در فضای مناسب از اصالت و غنای بیشتری برخوردار است، اما در صورت لزوم فضاهای موجود و مورد نیاز شهری برای برگزاری این جشنواره  و رویدادهای مختلف هنری در اختیار برگزار کنندگان قرار می گیرد.

 «کشمیری» به برنامه شهرداری در قالب ایجاد آمفی تئاتر روباز در مجموعه شهربازی برای اجرای برنامه هایی که قابلیت اجرا در چنین فضایی دارند هم چون تعزیه، تئاترهای خیابانی  و ورزش های زورخانه ای و ... اشاره و خاطرنشان کرد:  امسال  با توجه به پایان فصل عمرانی و شرایط جوی ساخت این فضا امکان پذیر نخواهد بود و امیدواریم در سال آینده بتوان  چنین فضایی را ایجاد کرد.

این مقام مسئول با بیان این که هر اندازه بتوان بستری را برای ارتباط مردم یک جامعه فراهم کنیم که تحت تاثیر زندگی امروز و تکنولوژی و فضای مجازی کم رنگ شده است به طور قطع می توانیم بر رفتار مردم جامعه تاثیر مثبت بگذاریم، تصریح کرد: فعالیت های اجتماعی لازمه  جامعه ای پویا و زنده  است و شهرداری با داشتن ظرفیت  خوب و بالا در حوزه فرهنگی شهرداری با متولیان  و برگزارکنندگان این رویداد همکاری لازم را در خصوص در  در اختیار قراردادن امکانات و ... خواهیم داشت

وی  ضمن استقبال از تمرکز زدایی ، این اقدام را  حرکتی تاثیر گذار در شناسایی این خطه و برندینگ شدن بجنورد موثر دانست و افزود: از آنجایی که یکی  از فعالیت ها  و برنامه شهرداری برندینگ  کردن بجنورد است، بنابراین از هر اتفاق و بستری که بتواند  این شهر را معرفی کند، استقبال می شود.

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) ، «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی در 2 بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با 21 اثر نمایشی از هفتم تا دهم ماه جاری برگزار میکند.




نظرات کاربران