در حال بارگذاری ...
بخش صحنه ای جشنواره نمایش های آیینی سنتی آغاز شد؛

از دیدار نماینده مجلس شورای اسلامی تا طرح یک موضوع مهم عمرانی

بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی با اجرای پنج گروه نمایشی از استان های مختلف کشور در تالارفخر الدین اسعد گرگانی شهر گرگان و شهرستان کردکوی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی شامگاه روز جمعه هفتم مهرماه با حضور پرتعداد مخاطبان و اجرای پنج اثر نمایشی در تالاراصلی و تماشاخانه «نگاه» تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان و مجتمع فرهنگی هنری شهرستان کردکوی آغاز شد.

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدرضا سید النگی شهردار گرگان، محمدرضا عجم رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرتهران، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از جمله افرادی بودند که در اواین روز ازبرگزاری بیست ویکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی – سنتی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی حضور پیدا کردند. این در حالی است که گروه های نمایشی از کشورهای چین و تاجیکستان هم طی روزهای پایانی این رویداد نمایشی آثار خود را روی صحنه می برند، در ساعات پایانی اولین روز از برگزاری جشنواره در هتل محل اقامت خود مستقرشدند.

یکی از نکات برجسته اولین روز از برگزاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و مدیرهماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی با شهردار گرگان بود.

حسن رونده مدیرهماهنگی تئاتراستان های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن قدردانی ویژه از دست اندرکاران ستاد برگزاری جشنواره نمایش های آیینی سنتی در استان گلستان برای میزبانی خوب و شایسته این رویداد نمایشی در گرگان و کردکوی گفت: یکی از نکات مهمی که در دوره اخیر معاونت امور هنری  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی مد نظر قرار گرفته ، تمرکززدایی جنشواره ها از تهران به استان های  دیگر است که برگزاری بخش های مختلف جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در استان های مختلف کشور یکی از این رویکردهاست. رویکردی که موجب اتفافات بسیار خوبی در عرصه تئاتر کشور شده است. البته که چنین شرایطی دربرگیرنده حمایت مجموعه های مختلف استانی و توجه به تجهیز زیرساخت هاست که امیدوارم با حمایت بیشتری از سوی دستگاه های مختلف مواجه شود.

وی افزود: طی روزهای گذشته که در گرگان حضورپیدا کردم از نزدیک شاهد تلاش شبانه روزی همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بودم و مشاهده کردم این دوستان نهایت کوشش و امکانات خود را به کار بستند تا میزبان خوبی برای هنرمندان داخلی و خارجی شرکت کننده و تماشاگران تئاتر باشند. چارچوبی که به نظر می آید اکنون با برگزاری یک رویداد بین المللی می بایست در قالب حمایت های بیشتری صورت گیرد و همه دستگاه های مرتبط با برپایی این جشنواره تلاش داشته باشند تا در توسعه زیرساخت های فرهنگی گلستان با وجود ظرفیت های ارزشمندش نقش ایفا کنند. در این حوزه بازسازی و بهبود وضعیت عمرانی مجموعه های فرهنگی هنری استان می توان گام خوب و موثری در آغاز مسیر باشد.

مدیرهماهنگی تئاتر استان ها اداره کل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان یکی از مهم ترین مجموعه های نمایشی شمال کشور است که در سال های اخیر میزبان برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی هنری به ویژه هنرنمایش بوده است. شرایطی که به نظر می آید با تجهیز و بازسازی عمرانی این مجموعه بسیار ارزشمند وزیبا می تواند آغازگر فصل تازه ای از فعالیت های تئاتری و موسیقایی در این تالار باشد که دربرگیرنده ارزش های فراوانی است.

محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان هم در این نشست ضمن قدردانی از تلاش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و اداره کل هنرهای نمایشی در برگزاری خوب و شایسته بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی توضیح داد: توجه به موضوعات فرهنگی اجتماعی یکی از اولویت های مهم ما در دوره مدیریت فعلی شهرداری گرگان است. ما در این زمینه ستاد فرهنگی را در شهرداری مستفر کردیم تا بتوانیم با چنین رویکردی فضای فرهنگی شهر را تغییر دهیم.

شهردارگرگان بیان کرد: تمام سعی بنده و همکارانم درشهرداری گرگان این است که شهرگرگان به جایگاه واقعی خودش در عرصه فرهنگ و هنر بازگردد . در این چارچوب برقراری یک هم افزایی مناسبت می تواند هم در افزایش بودجه دستگاه های استانی و هم دیگر موارد نقش مهمی را ایفا کند.

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان هم در این نشست مشترگ توضیح داد: خوشبختانه به برکت برگزاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و تلاش های صورت گرفته توانستیم اعتبار مورد نیاز برای تعمیر و بازسازی تالارفخرالدین اسعد گرگانی را تا مقداری زیادی تامین کنیم و به زودی هم بعد از مراسم اختتامیه جشنواره، کار بازسازی این تالار آغاز می شود. به اعتقاد من با چنین تلاش هایی می توانیم مقدمات تبدیل شدن گرگان به یکی از مراکز مهم تئاترکشور را فراهم کنیم. اتفاقا در این شرایط می توان با حمایت شهرداری نسبت به برگزاری رویدادهای مختلف نمایشی در حوزه شهری اقدامات خوبی انجام داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: من امیدوارم برگزاری جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی فرصت خوبی برای طراحی و برنامه ریزی رویدادهای تئاتر محور با موضوع شهروندی و شهرنشینی باشد. در این زمینه قطعا مشاوره های اداره کل هنرهای نمایشی ، شهرداری گرگان و دیگر مجموعه ها در قالب یک پروژه موضوع محور می تواند مقدمه ای برای آغاز همکاری های مشترک ما و شهرداری باشد.

محمدرضا عجم رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرگرگان هم در این نشست با اشاره به ضرورت اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه نظام حکمرانی مردمی گفت: شورای اسلامی شهر گرگان این آمادگی را دارد تا به واسطه همراهی با شهرداری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و دیگر نهادهای فرهنگی هنری استان نسبت به طراحی و اجرای برنامه ریزی های لازم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.




نظرات کاربران