در حال بارگذاری ...
پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور

پژمان محراب‌پور، کارگردانی که با نمایش «دامادی قاسم» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از برگزاری بخش‌هایی از این رویداد در شهرستان‌ها استقبال کرد و البته رفع مشکل رفت‌وآمد هنرمندان در سطح کشور را ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در چهارمحال و بختیاری، نمایش «دامادی قاسم»، یکی از آثار اجرا شده در نخستین روز از بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد بود.

محراب‌پور که از شهر خرمشهر در این جشنواره حضور دارد، در توضیح اثر خود گفت: «این نمایش، براساس سنتی که در سال 96 ثبت ملی شد، به اجرا درآمد. «دامادی قاسم» نوشته آمنه پورحسینی است و مراسم «زِفَهُ القاسم» یا به زبان فارسی همان «دامادی قاسم» است.»

او افزود: «داستان این نمایش درباره آرزوی مادر حضرت قاسم (ع) برای دامادی اوست. این آیین در هشتم ماه محرم در خرمشهر برگزار می‌شود. در شبی که معروف به شب حضرت قاسم است، زنان با سر و روی پوشیده و با تاثیر از رفتار مادری که آرزوی دامادی پسرش را دارد، سینی به سر می‌گیرند. سینی حاوی آجیل مشکل‌گشا به نیت رفع گرفتاری، شمع برای زندگی و حنا به نیت پیوند است. هرکسی که حاجتی در این زمینه دارد، سینی را بلند کرده و مراسمی آیینی را اجرا می‌کند. نمایش ما به دو زبان عربی و فارسی اجرا شد.»

این کارگردان، درباره برگزاری جشنواره 21 نمایش‌های آیینی و استانی در تهران و 5 استان کشور گفت: «برگزاری بخش‌هایی از جشنواره در استان‌ها باعث می‌شود علاقه‌مندانی که توانایی رفتن به تهران را ندارند، از نمایش‌ها بهره‌مند شوند. با این‌حال باید سعی بیشتری در فراهم کردن زیرساخت‌های اجرایی و رفاهی در شهرستان‌ها بشود.»

محراب‌پور، میزبانی از جشنواره را به لحاظ گردشگری و اقتصادی، رهاوردی خوب برای هر شهر دانست و افزود: «یکی از معایب اجرا در شهرستان‌ها، نبود شرکت‌کنندگان دیگر کشورهاست و این در حالی است که سال‌های گذشته، هنرمندان آیینی سنتی با آثار کشورهای دیگر در ژانر آیینی و سنتی آشنا می‌شدند و اکنون این مزیت برای ما که در شهرستان اجرا می‌کنیم، حذف شده است.»

این هنرمند که از خوزستان در جشنواره آیینی و سنتی شرکت کرده است، با اشاره به حضور گروه‌های مختلف از استان خود در این رویداد بین‌المللی توضیح داد: «ستاد جشنواره باید به فکر گروه‌های نمایشی شرکت کننده در بخش‌های مختلف برای طی کردن مسافتی طولانی باشد؛ به طور مثال ما تا شهرکرد مسافت زیادی نداشتیم ولی گروه دیگر استان که در بخش صحنه‌ای است، باید مسافتی طولانی را برای رسیدن به شهر گرگان و اجرا در آنجا طی کند و امیدوارم ستاد جشنواره با ایجاد راهکاری برای سال‌های آینده این مشکل را رفع کند.»

او در پایان سخنان خود تاکید کرد: «امیدوارم میزبانان هر استان، پس از پایان جشنواره، جلسات آسیب‌شناسی برگزار کنند و برای دوره‌های بعدی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.»

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی در 2 بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با 21 اثر نمایشی از هفتم تا دهم ماه جاری برگزار می‌کند.




نظرات کاربران