در حال بارگذاری ...

اجرای 6 نمایش در نخستین روز از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد

بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش نمایش‌های فردی، معرکه‌ها، نقالی و روایت‌های ملی و کارآواها، نخستین روز از برگزاری خود را در ششمین روز از ماه مهر با اجرای ۶ گروه هنری در محوطه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد و با استقبال گرم مردم چهارمحال و بختیاری، پشت سر گذراند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در چهارمحال و بختیاری، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی که برای نخستین بار پس از 20 دوره برگزاری در تهران، این‌بار علاوه بر پایتخت، در پنج استان دیگر کشور هم در حال برگزاری است، پنجشنبه ششم مهر 1402 در بخش نمایش‌های فردی، نقالی، معرکه‌ها، کارآواها و روایت‌های ملی، کار خود را در شهرکرد آغاز کرد.

در اجرای نخست این روز، دختری 18 ساله با نام زینب افسری از شهر زابل، داستان بیژن و منیژه را نقالی کرد و سپس گروهی از هنرمندان مسجدسلیمانی با لباس‌های بختیاری و با کارگردانی علی قاضی، آیین باران خواهی را با نام «بهیگ بازَنه» به زیبایی اجرا کردند.

«که ژه وان» نام اثری بود که هنرمندان دهگلانی از دیار کردستان با هدایت و کارگردانی عرفان زندی، آن را برای گردآمدگان در محوطه فرهنگسرای شهرکرد به نمایش گذاشتند و پس از آن‌ها، یاسر پوردشتی، نقال پایتخت‌نشین با سربندی آویخته و عصایی در دست، روایت «فرود جریره» را به اجرا گذاشت.

هنرمندان بهبهانی، دیگر گروه شرکت‌کننده از خوزستان هم پس از غروب ششمین روز مهر، اجرای اثر نمایشی خود را با نام «کل ووجور» با کارگردانی جهانشاد زراعت آغاز کردند تا برای دقایقی، یک سنت قدیمی شاد را به حاضران در محوطه فرهنگسرای شهرکرد معرفی کنند.

«دامادی قاسم»، ششمین و آخرین اجرای روز نخست جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد بود. در این اجرا باز هم هنرمندانی از خوزستان، هنرنمایی کردند و با زبان فارسی و عربی، بخشی از آنچه را به‌عنوان نمایش دامادی قاسم تهیه کرده بودند، به اجرا گذاشتند.

نمایش «عروس ایل» به کارگردانی رضا رفیعی از یاسوج هم که قرار بود بر اساس جدول زمان‌بندی جشنواره در روز پنجشنبه به اجرا درآید، به دلیل حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد و حضور هنرمندان گروه در برنامه‌های سفر وزیر، روز شنبه هشتم مهر در شهرستان بروجن، پیشِ روی دیدگان تماشاگران قرار خواهد گرفت.

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است و خراسان شمالی در 2 بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با 21 اثر نمایشی از هفتم تا دهم ماه جاری برگزار می‌کند.




نظرات کاربران