در حال بارگذاری ...
یاسر پوردشتی، نقال جوان تهرانی:

تمرکززادیی، مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره آیینی و سنتی است

یاسر پوردشتی که نقل «فرود جریره» را عصر روز پنجشنبه ششم مهر در شهر کرد اجرا کرد، تمرکززادیی را مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری میزان، یاسر پوردشتی، هنرمند جوان تهرانی، با نقل «فرودِ جریره»، در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد.

او که در بخش نمایش‌های فردی، نقالی، کارآواها، روایت‌های ملی و معرکه‌های این جشنواره به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان) شرکت کرده است، تمرکززدایی را مهم‌ترین ویژگی این رویداد هنری دانست.

پوردشتی در این‌باره گفت: «امسال با طرح برگزاری جشنواره در استان‌هایی جز تهران، عدالت فرهنگی در نظر گرفته شد و انتخاب اجراهایی چون کارآواها و نقالی‌ها بسیار خوب است.»

او به میزبانی چهارمحال و بختیاری از اجرای چندین رشته از آیین‌ها و سنت‌های نمایشی اشاره کرد و افزود: «شهرکرد مهد شاهنامه‌خوانان است و انتخاب این شهر برای اجرای نقالی، انتخاب به‌جا و شایسته‌ای است.»

این نقال جوان ادامه داد: «پیشنهاد من برای بهتر شدن جشنواره، تداوم در اجراهای عمومی نمایش‌هاست. این موضوع به پُربار شدن جشنواره‌ها بسیار کمک می‌کند، ولی متاسفانه بعد از سال‌های همه‌گیری کرونا، اجراهای آیینی و سنتی و به‌ویژه نقالی که هنری مهجور است، کم رنگ‌تر از قبل شده.»

پوردشتی درباره اثر خود توضیح داد: «نقل «فرود و جریره» برگرفته از شاهنامه فردوسی است. جریره دختر پیران ویسه است که با سیاوش ازدواج می‌کند و فرود فرزند آن‌هاست. در پی اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد و تندخویی توس نوذر، با مرگ فرود، سوگ بزرگی پس از سوگ سیاوش برای ایرانیان به بار می‌آورد. نتیجه اخلاقی این داستان، کنترل احساسات و فرو خوردن خشم انسانی است.» 

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری ( شهرکرد، جونقان و بروجن) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

 




نظرات کاربران