سرپرست گروه نمایش وصال شیرازی
گفت گوبا:امیرسلیمانی مقدم
گفت گوبا:امیرسلیمانی مقدم، سرپرست گروه نمایش وصال شیرازی، ازاستان تهران، درباره بیست یکمین جشنوارع بین المللی نمایش های آئینی وسنتی شهرستان تفرش
گفت گوبا:امیرسلیمانی مقدم
سرپرست گروه نمایش وصال شیرازی
از استان تهران
درباره بیست یکمین جشنوارع بین المللی نمایش های آئینی وسنتی شهرستان تفرش
۱- خودتان را معرفی کنید.
اینجانب امیر سلیمانی مقدم هستم، متولد ۱۳۶۶ ، از شهر تهران، دانش آموخته ی کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات.
از کودکی هنر شبیه خوانی و نوازندگی درامز و آهنگسازی را فرا گرفتم. در حال حاضر در زمینه های موسیقی تئاتر، تدریس شبیه خوانی، کارگردانی شبیه خوانی و گویندگی رادیو فعال هستم. در چند سریال و برنامه تلویزیونی با مضامین تعزیه ایفای نقش نمودم. همچون: (شب دهم)، (با کاروان خورشید)، مستند (هنر تعزیه) و فیلم سینمایی (تمرین آخر).
در چندین نمایش، نقش آفرینی و آهنگسازی نموده ام. همچون: (یوسف و زلیخا)، (شبیه خوانی میر عماد)، (غریبه های همیشگی)، (رام کردن زن سرکش)، (نی نوا)، (خسیس)، (آنکه گفت آری، آنکه گفت نه)، (رویای شب نیمه تابستان).
شبیه گردانی در چندین جشنواره را در سوابق هنری خویش دارم. همچون: (چهل چراغ)، (نمایش های آئینی و سنتی)، (پلاک سرخ)، (علویون).
با افتخار، سرپرست گروه های شبیه خوانی در تمام فصولِ برنامه تلویزیونی (حسینیه معلی) بودم و به لطف خدا در چند کشور اروپایی، از جمله: سوئد، فنلاند، دانمارک، بلژیک و هلند به اجرای شبیه خوانی پرداختم.
۲- با چه اثری در این جشنواره شرکت کردید؟
در این دوره از جشنواره نمایش های آئینی و سنتی، با اجرای (مجلس شبیه خوانی وصال شیرازی) درخدمت شما هستم.
۳- توضیح مختصری در مورد این برنامه بفرمایید.
متن وصال شیرازی در دسته شبیه نامه های نو قرار می گیرد.
در نگاه من، ابتدا این متن از چند نظر نیاز به ویرایش داشت. در نتیجه با دقت و ظرافت فراوان بخش هایی از این متن را ویرایش و آماده ی اجرا نمودم.
به جرأت می توان گفت اجرای این قبیل متون، با سختی ها و چالش های خاصی همراه است. از جمله: تهیه لباس های مناسب، دکور، آکسسوار و ... .
بنده نگاه ویژه ای به پیش خوانی، در تمام اجرا ها داشته ام و برای این اجرا نیز، با دقت نظر، یک پیش خوانی جدید و متفاوت ساختیم و پرداختیم و با تمرین پیاپی، به ایده آل من رسید.
مدت زمان اجرا را به ۶۰ دقیقه کاهش دادم تا برای بیننده، خسته کننده نباشد.
امید است تمامی گروه های حاضر در جشنواره، اجرایی درخشان داشته باشند.
۴- نظر خود را در مورد برگزاری چنین برنامه هایی به خصوص جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بفرمایید.
ابتدا باید عرض کنم همواره از سوی شبیه گردانان، گلایه هایی وجود داشته مبنی بر عدم وجود بستر مناسب برای ارائه متون نو. خوشبختانه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی این امکان را برای تمامی علاقه مندان به شاخه شبیه خوانی و دیگر شاخه های آئینی و سنتی فراهم آورده است که به رقابت با یکدیگر بپردازند و آثار جدیدی را ارائه نمایند. هرچند که از نگاه من، تعداد رویداد هایی که به هنر شبیه خوانی می پردازند، می تواند بیشتر باشد.
۵- شهرستان تفرش به عنوان مهد تعزیه را شما در این جشنواره چگونه دیدید؟
بی تردید برگزاری جشنواره در هر استان و هر شهری، از سویی با ویژگی ها و از سوی دیگر با چالش های خاص خودش همراه است. از نظر من، دست اندر کاران این دوره از جشنواره و نیز مدیران محترم استان مرکزی و شهرستان تفرش، به خوبی و با دقت، تمام ابعاد را در نظر گرفته اند و تا حد مطلوبی به رفع چالش ها پرداخته اند.
نام تفرش همواره به عنوان یکی از مراکز تعزیه دوست و تعزیه پرور، بر سر زبان ها بوده است.
به امید رشد و درخشش هنر ناب و اصیل و بی بدیلِ شبیه خوانی، در جای جای ایران عزیز و پهناور.
بیستویکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخشهای «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنهای» (ویژه-آزاد) و «بینالملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیهخوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایشهای فردی، نقالی، روایتهای ملی و کارآواها» و «معرکهها، آیینها و بازیهای نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامهنویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.