در حال بارگذاری ...
...

ایرج محمدی، عضو هیئت انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هنرمندان در جشنواره متوجه اشتباهات خود می‌شوند

ایرج محمدی، عضو هیئت انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هنرمندان در جشنواره متوجه اشتباهات خود می‌شوند

ایرج محمدی، عضو هیئت انتخاب بخش عروسکی بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعتقاد دارد این رویداد هنری، به اندازه چند ترم دانشگاه آموزنده است؛ چراکه هنرمندان با حضور در آن متوجه اشتباهات‌شان می شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از ایلنا، ایرج محمدی، مدرس تئاتر و هنرمند تئاتر عروسکی، یکی از اعضای هیئت داوران بخش عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی است که به میزبانی بجنورد برگزار می‌شود.

محمدی، درباره این رویداد و کم و کیف آثار پذیرفته شده درباره نمایش‌های رسیده به جشنواره آیین سنتی، گفت: «نزدیک به ۵۰ فیلم نمایش را دیدیم، برخی از کارها خیلی خوب بودند. ۱۰ تا ۱۲ اثر، فضای سنتی را به مسائل روز آورده بودند و جنبه‌های آموزشی و اجتماعی به روز را با استفاده از شیوه نمایش سنتی اجرا کرده بودند که خیلی خوب بود.»

او با بیان اینکه نیاز به آموزش در بخش عروسکی وجود دارد، گفت: «معمولا پس از داوری‌های جشنواره، بیانیه می‌دهیم که باید جلساتی وجود داشته باشند، فضایی ایجاد شود که داوران بتوانند با کارگردانان صحبت کنند تا ضعف‌ها از بین برود، اما این پیشنهاد هیچ‌گاه جامه عمل نپوشیده است.»

این هنرمند ادامه داد: «برخی از کارها به لحاظ متن و طراحی خیلی خوب بودند اما در تکنیک حرکت دهی عروسک مشکل داشتند. برخی از کارها در حدی خوب بودند که می‌شود در سطح بین‌المللی ارائه شوند به‌ویژه در زمینه کار روی زندگی مشاهیر ایرانی. کارهایی هم بودند که یک عروسک‌گردان به تنهایی چندین عروسک را به حرکت درمی‌آورد که هم سرگرمی داشت و هم آموزش اما این درباره کلیت آثار رسیده صدق نمی‌کند.»

محمدی، تفکیک شدن بخش‌های تخصصی جشنواره را یک اتفاق بسیار درست در فراخوان عنوان کرد و افزود: «در ورزش کشتی هیچ‌گاه همه ورزشکاران با وزن‌های مختلف با هم مسابقه نمی‌دهند، آن وقت چرا باید در هنر همه کارهای رسیده را که شیوه‌های تخصصی جدایی دارند، در یک کفه دید و مقایسه کرد؟»

او تعداد کارهای رسیده به جشنواره را بسیار خوب دانست و ادامه داد: «با اینکه امسال انتظار نداشتم که تعداد زیادی کار بیاید، اما بین 50 تا 60 اثر به این بخش جشنواره رسیده بود. این اتفاق خوبی است حیف که فرصتی برای گفت‌وگو با کارگردان‌ها و رفع اشکالات وجود نداشت.»

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: «هر جشنواره به اعتقاد من به اندازه چند ترم دانشگاه آموزنده است. هنرمند در جشنواره متوجه اشتباهاتش می‌شود و اگر این تبادل دانش در جشنواره‌ها نباشد، چه کار کردی دارد؟»

محمدی درباره برگزاری بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در استان‌های مختلف کشور گفت: «اتفاق بسیار خوبی افتاده است. همین که گروه‌ها به استان‌های مختلف می‌روند، تبادل دانش و فرهنگ اتفاق می‌افتد و گستره بیشتری از مردم با کار و هنر نمایش آشنا می‌شوند. علاوه بر مراکز استان، مردم شهرهای نزدیک‌تر هم می‌توانند از کارهای جشنواره دیدن کنند و این فرصت مغتنمی برای مردم دور از پایتخت می‌تواند باشد.»

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.