در حال بارگذاری ...
جلسه‌ شورای سیاست‌گزاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی برگزار شد

جلسه شورای سیاست گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی، با حضور دکتر کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، دکتر احمد جولایی دبیر جشنواره و اعضای شورای سیاست‌گزاری، حسن قنادیان، هوشنگ جاوید، داوود فتحعلی بیگی، محمد باقر قهرمانی برگزار شد.

غلامرضا منتظری نیز با ارتباط تلفنی و ارسال دیدگاه نسبت به نگاشت متن فراخوان جشنواره که قبلا توزیع شده بود، در این جلسه حضور داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، جلسه شورای سیاست گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی، از ساعت 13 لغایت 16، در محل دبیرخانه برگزار شد.

در ابتدای برگزاری این جلسه، دکتر کاظم نظری،مدیرکل هنرهای نمایشی، ضمن موافقت با کلیت موضوع گفت: «باید تمام گفتگوهای مطبوعاتی و اطلاع از کم و کیف جشنواره، زیر نظر دکتر جولائی انجام شود و اعضا محترم نباید تا قبل از انتشار فراخوان مصاحبه کنند.»

در ادامه برگزاری این جلسه هوشنگ جاوید، یکی از اعضا شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی، توضیح داد: «اقلیت‌های مذهبی (زرتشتی، کلیمی و ...) آئین‌های زیبایی دارند که می توان از آن‌ها بهره برد. دبیرخانه جهت دریافت و انجام مراحل اجرایی جشنواره به صورت  متمرکز در همین محل فعلی دایر است و باید گزارش آن به دفتر دبیر خانه جشنواره‌ها در اداره کل هنرهای نمایشی ارسال شود.»

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ایام کریسمس به سراغ خانواده شهدای مسیحی می رود و از آن‌ها تجلیل می کند، افزود: «پرداختن به فرهنگ عامه از اولویت‌ها می‌باشد. باید به اقلیت‌های دینی نگاهی ویژه داشته باشیم و موضوعاتی که با شرع و سیاست کلی شورا مشکل نداشته باشند هیچ مانعی برای حضور در جشنواره ندارند.»

نظری ادامه داد: «شیراز، مرکزی و اصفهان، سه استان کشور هستند که سابقه پرباری در حوزه آیینی سنتی و فرهنگ عامه دارند. این استان‌ها را می توان مانند یک مثلث فرض کرد. هنچنین استان‌هایی نظیر سیستان بلوچستان هم می‌توانند در بخش‌هایی از جشنواره حضور داشته باشند.»

در ادامه برگزاری جلسه‌ شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آئینی سنتی، هوشنگ جاوید افزود: «برخی از وقفیات زرتشتیان به حرم امام رضا (ع) تعلق دارد و مشهد برای زرتشتیان بسیار مهم و محترم است زیرا بر این باورند که یکی از محل‌های ظهور سوشیانت آنجاست.»

حسن قنادیان، از دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری گفت: «یکی از رسالت‌های این جشنواره این است که با مردم ارتباط داشته باشد. باید به زادگاه آئین‌ها برویم و اجازه دهیم تا جشنواره از میان مردم سرچشمه بگیرد و هویت‌ها بازیابی شود. جشنواره باید غیرمتمرکز برگزار شود زیرا اگر متمرکز باشد، ظلم بزرگی به مفاخر و رسالت جشنواره است.»

قنادیان ادامه داد: «هدف فرهنگی در این جشنواره بسیار مهم و حائز اهمیت است. باوجود اینکه ما در حوزه نمایش‌های آیینی سنتی غنی هستیم اما باید فرصت انتخاب، گزینش و الویت‌بندی داشته باشیم و این الویت‌بندی باید در فراخوان، خود را نشان دهد.»

این عضو شورا افزود: «باید سوابق گذشته استخراج شود و منابع مالی به هر میرانی که بوده است، در بودجه جدید با 30 درصد تورم محاسبه شود. همچنین بخش بین الملل جشنواره بسیار مهم است و باید 50 درصد از کل منابع به این بخش اختصاص داده شود.»

حسن قنادیان درباره استقرار دبیر خانه جشنواره گفت: «دبیرخانه،تصمیم و تخصیص منابع و مدیریت باید یکپارچه باشد تا تعارضی به وجود نیاید و مکان فعلی برای دبیرخانه بسیار مناسب است.»

همچنین هوشنگ جاوید، از دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری گفت: «یاید در این جشنواره از ظرفیت هنرمندان کمتر شناخته شده در تمامی عرصه‌های آیینی و سنتی استفاده شود و نشان دهیم که نمایش ایرانی چیست و چگونه است. بخش‌های بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی می‌تواند به بخش‌های سنتی، آیینی، کهن الگوها و نوآوری، نمایش‌های فردی، شاهنامه‌خوانی و منظومه‌خوانی و معرکه تقسیم شود.»

جاوید افزود: «در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی فقط به برگزیدگان مسابقات دانش آموزی و هماهنگی با بخش فرهنگی- هنری وزارت آموزش و پرورش اکتفا شود کافی است، زیرا با کمترین هزینه بیشترین ارتباط و بهترین بهره را خواهیم برد.»

در ادامه برگزاری این جلسه، جاوید توضیح داد: «آیین‌های حماسی، آیین‌های باورمدارانه، آیین‌های سور، آیین‌های مرگ و  آیین‌های کار در بخش نمایش‌های آیینی قرار می گیرد. همچنین نمایش‌های ایرانی و هر گونه برداشت از داستان‌ها و نمایش‌های ایرانی با توجه به پایبندی به اصالت‌ها در بخش کهن الگوها و نوآوری قرار می گیرد، ضمن اینکه نوآوری در سایر زمینه های نمایشی را هم در برمی‌گیرد.»

داوود فتحعلی بیگی یکی دیگر از اعضا شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی سنتی، گفت: «فراخوان جامعیت لازم را دارد زیرا در تمام ادوار گذشته تکامل یافته و  اکنون جامعیت پیدا کرده است. حجم این جشنواره از جشنواره فجر بیشتر است. در برگزاری سمینارها می توانید با فرهنگستان هنر همکاری خوبی داشته باشیم.»

همچنین محمدباقر قهرمانی با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره موافق است، گفت: «باید درباره جشنواره و نحوه برگزاری آن و همچنین بودجه برگزاری این جشنواره رایزنی شود.»

دکتر غلامرضا منتظری از دیگر اعضا این شورا با بیان موافقت خود با اصول اجرایی، توضیح داد: «در برخی از موارد متن ویرایش شود و در صورت لزوم برخی بخش‌ها با یکدیگرادغام شوند.»

 

آدرس دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های سنتی و آیینی: خیابان هانری کربن، خیابان مهبد، پلاک 10

شماره تلفن دبیر خانه:  66754696-021




نظرات کاربران