کارگردان تئاتر:
حذف بخش رقابتی جشنواره آیینی الگوی خوبی برای دیگر رویدادهاست
تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» گفت: حذف بخش رقابتی در جشنواره رویکری مثبت است و میتواند الگوی خوبی برای سایر جشنوارهها باشد، به شرط آنکه بعد از جشنواره از گروههای تئاتری حمایت شود.
پویان عطایی کارگردان نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز که با این اثر در بخش صحنهای بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی حضور دارد درباره اجرای این اثر در جشنواره به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: متن این نمایش از میان ۱۱ نمایشنامه برگزیده جشنواره نمایشنامهنویسی نمایشهای آیینی و سنتی انتخاب شد؛ زیرا من پس از مطالعه آن، بهرغم سختی کار به اجرای آن علاقمند شدم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات در مسیر تولید این اثر نمایشی همکاری آقای شهرام احمدزاده نویسنده اثر با گروه اجرایی بود که در روند شکلگیری و تکوین این نمایش یاریگر گروه نمایشی در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز بود.
از نقالی تا خردهروایتهای فولکلور ایرانی در شکلگیری نمایش
عطایی نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز را اثری در ظاهر و فرم نمایشی کاملا ایرانی دانست و تصریح کرد: قصه این نمایش، روایت زندگی شهرزاد قصهگو است که با یک حادثه تاریخی در هم میآمیزد. نویسنده این دو حادثه را کنار یکدیگر پیش میبرد و روایت میکند. برای این اثر، تمرینات ما از خرداد سال جاری آغاز شد اما به خاطر کرونا و ابتلای یکی از بازیگران مدتی تعطیل شد و در نهایت شهریور کار با تمام مشکلاتی که وجود داشت، آماده شد.
وی خاطر نشان کرد: سعی کردیم در این کار، از نقالی به شیوه امروزی استفاده کنیم و در این اثر، قصهگویی، روایت و خرده روایتهای ایرانی دیده میشود و عملا یک نمایش کاملا ایرانی است. در این اثر سعی شده ترکیبی از مدرنیته و سنت ارائه شود تا بتواند مخاطب را به سمت نمایشهای ایرانی جذب کند و گرایشهایی را به وجود آورد. بر همین مبنا در طول این نمایش از حرکات فرم آیینی و فولکلور ایرانی نیز، درون نمایش به شکل مبسوط استفاده شده است.
مسئولان حمایت از هنرمندان را بعد از جشنواره فراموش نکنند
عطایی که سومین حضور در جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی خبر را تجربه میکند گفت: جشنواره نمایش آیینی و سنتی، به لحاظ کیفیت و شیوه برگزاری دوشادوش جشنوارههای اروپایی پیش میرود و یکی از موفقترین نمونههای جشنواره در کشور ماست.
حذف بخش رقابتی در جشنواره یک نقطه مثبت است. حذف این بخش در جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی میتواند الگوی بسیار خوبی برای سایر جشنوارهها باشد البته به شرط آنکه کارها در مرحله جشنواره رها نشوند و حمایت لازم از گروههای تئاتری به خصوص هنرمندان فعال در شهرستانها، انجام شده و امکان اجرای عمومی برای همه این گروهها فراهم شود.
اکران برخط آثار صحنهای با وجود ایمنی نسبی جامعه ناراحت کننده است
عطایی خاطر نشان کرد: حذف بخش صحنهای در این دوره از جشنواره باعث ناراحتی است؛ زیرا به نظر میرسد شرایط کرونا تا حدود زیادی کنترل شده و سایر اجراها نیز به وضع عادی بازگشتهاند. برای من جای تاسف و ناراحتی دارد؛ زیرا تمام شوق و ذوق جشنواره به خصوص برای گروههای دیگر استانها، دیدن بازخورد کارها بین مخاطبان است.
وی در پایان یادآورشد: با توجه به افزایش هزینهها و مشکلات متعدد در مسیر تولید اثر نمایشی، ضروری است بیشتر از گروه ها در راستای تامین هزینههای جاری حمایت شود؛ به ویژه آنکه نمایشهای سنتی و آیینی در بخشهای لباس، گریم، موسیقی و غیره بسیار پرهزینه هستند و این موضوع برای گروههای شهرستانی، فشار بیشتری دارد.
بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی از ۱۴ آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار میشود.