در حال بارگذاری ...

سید عظیم موسوی: کفگیر تعزیه‌خوان‌ها به ته دیگ خورده است

عضو هیئت انتخاب بخش شبیه‌خوانی و تعزیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی می‌گوید: کفگیر تعزیه به ته دیگ خورده است و تنها راه نجات این هنر، قرار گرفتن نسل جوان در معرض تجربیات هنرمندان قدیمی است.

 

به گزارش ایسنا، سید عظیم موسوی عضو هیئت انتخاب بخش شبیه‌خوانی و تعزیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره در بخش نامبرده توضیح داد: آثار به لحاظ اجرایی در قیاس با ادوار دیگر جشنواره ضعیف بودند و دلیل اصلی آن است که گروه‌های جوان به دلایل گوناگون، قرار گرفتن در معرض تجربه و دانش هنرمندان قدیمی این عرصه را از خود دریغ می‌کنند.

او با اشاره به اینکه کفگیر تعزیه به ته دیگ خورده است و تنها راه نجات این هنر، قرار گرفتن نسل جوان در معرض تجربیات هنرمندان قدیمی است، تأکید کرد: با دیدن اجراها متوجه شدیم حتی برخی افراد با اصول اولیه اجرای تعزیه هم آشنا نیستند ، حال‌آنکه برخی بر این باورند که مشغول ارائه شیوه جدیدی از شبیه‌خوانی روی صحنه هستند غافل از اینکه وفاداری به اصول اصلی اجرای تعزیه یکی از ارکان مهم این هنر نمایشی به شمار می‌رود و برخی تغییرات جایز نیست.

موسوی گفت: شیوه اجرایی تعزیه در موضوعات مهمی همچون نوع پوشش و موسیقی اثر و چگونگی قدرت اجرای موافق خوان‌ها و مخالف خوان‌ها مستتر است و افراد باید بدانند که تا چه میزان، جنس بازی شخصیت‌ها در تمامی مجالس با یکدیگر متفاوت است.

کفگیر تعزیه‌خوان‌ها به ته دیگ خورده است

او در ادامه افزود: یکی دیگر از نکات مهمی که در روند انتخاب آثار از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود، میزان توجه و استفاده از نمادها و نشانه‌ها و درک صحیح گروه‌ها از مضامین مرتبط با آن‌ها در روند اجرا بود.

عضو هیئت انتخاب بخش شبیه‌خوانی و تعزیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی یادآوری کرد: تعزیه هنری است که سینه‌به‌سینه منتقل شده و بخشی از میراث فرهنگی و هنری ما به شمار می‌رود. بنابراین اگر حیات این هنر فاخر برایمان مهم است باید به این نکته توجه داشته باشیم که پژوهش، کسب تجربه از محضر اساتید و دقت هر چه بیشتر در چرایی و چگونگی هر بخش از اجراها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

او در پایان با اشاره به اینکه معدود گروه‌هایی از جمع هنرمندان قدیمی با بخش تعزیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی همراه شده‌اند، تأکید کرد: فاصله سطح کیفی میان اجرای این گروه‌ها و گروه‌های جوان بسیار مشهود بوده درنتیجه اکیداً توصیه می‌کنم که اگر حفظ و بقای هنر تعزیه و شبیه‌خوانی برای جامعه هنری و مسئولان برگزاری این دست رویدادها اهمیت دارد، باید بیش از هر زمان دیگری از تجربه و علم هنرمندانی که در قید حیات هستند، بهره گرفته شود.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

لینک گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا را اینجا بخوانید.




نظرات کاربران