در حال بارگذاری ...
کارگردان تئاتر:

حذف بخش رقابتی جشنواره آیینی الگوی خوبی برای دیگر رویدادهاست

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز» گفت:‌ حذف بخش رقابتی در جشنواره رویکری مثبت است و می‌تواند الگوی خوبی برای سایر جشنواره‌ها باشد، به شرط آنکه بعد از جشنواره از گروه‌های تئاتری حمایت شود.

 

 

پویان عطایی کارگردان نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز که با این اثر در بخش صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد درباره اجرای این اثر در جشنواره به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: متن این نمایش از میان ۱۱ نمایشنامه برگزیده جشنواره نمایشنامه‌نویسی نمایش‌های آیینی و سنتی انتخاب شد؛ زیرا من پس از مطالعه آن، به‌رغم سختی کار به اجرای آن علاقمند شدم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات در مسیر تولید این اثر نمایشی همکاری آقای شهرام احمدزاده نویسنده اثر با گروه اجرایی بود که در روند شکل‌گیری و تکوین این نمایش یاریگر گروه نمایشی در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز بود.

از نقالی تا خرده‌روایت‌های فولکلور ایرانی در شکل‌گیری نمایش

عطایی نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز را اثری در ظاهر و فرم نمایشی کاملا ایرانی دانست و تصریح کرد: قصه این نمایش، روایت زندگی شهرزاد قصه‌گو است که با یک حادثه تاریخی در هم می‌آمیزد. نویسنده این دو حادثه را کنار یکدیگر پیش می‌برد و روایت می‌کند. برای این اثر، تمرینات ما از خرداد سال جاری آغاز شد اما به خاطر کرونا و ابتلای یکی از بازیگران مدتی تعطیل شد و در نهایت شهریور کار با تمام مشکلاتی که وجود داشت، آماده شد.

وی خاطر نشان کرد: سعی کردیم در این کار، از نقالی به شیوه امروزی استفاده کنیم و در این اثر، قصه‌گویی، روایت و خرده روایت‌های ایرانی دیده می‌شود و عملا یک نمایش کاملا ایرانی است. در این اثر سعی شده ترکیبی از مدرنیته و سنت ارائه شود تا بتواند مخاطب را به سمت نمایش‌های ایرانی جذب کند و گرایش‌هایی را به وجود آورد. بر همین مبنا در طول این نمایش از حرکات فرم آیینی و فولکلور ایرانی نیز، درون نمایش به شکل مبسوط استفاده شده است.

حذف بخش رقابتی جشنواره آیینی الگوی خوبی برای دیگر رویدادهاست

مسئولان حمایت از هنرمندان را بعد از جشنواره فراموش نکنند

عطایی که سومین حضور در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر را تجربه می‌کند گفت: جشنواره نمایش آیینی و سنتی، به لحاظ کیفیت و شیوه برگزاری دوشادوش جشنواره‌های اروپایی پیش می‌رود و یکی از موفق‌ترین نمونه‌های جشنواره در کشور ماست.

حذف بخش رقابتی در جشنواره یک نقطه مثبت است. حذف این بخش در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر جشنواره‌ها باشد البته به شرط آنکه کارها در مرحله جشنواره رها نشوند و حمایت لازم از گروه‌های تئاتری به خصوص هنرمندان فعال در شهرستان‌ها، انجام شده و امکان اجرای عمومی برای همه این گروه‎‌ها فراهم شود.

اکران برخط آثار صحنه‌ای با وجود ایمنی نسبی جامعه ناراحت کننده است

عطایی خاطر نشان کرد: حذف بخش صحنه‌ای در این دوره از جشنواره باعث ناراحتی است؛ زیرا به نظر می‌رسد شرایط کرونا تا حدود زیادی کنترل شده و سایر اجراها نیز به وضع عادی بازگشته‌اند. برای من جای تاسف و ناراحتی دارد؛ زیرا تمام شوق و ذوق جشنواره به خصوص برای گروه‌های دیگر استان‌ها، دیدن بازخورد کارها بین مخاطبان است.

وی در پایان یادآورشد: با توجه به افزایش هزینه‌ها و مشکلات متعدد در مسیر تولید اثر نمایشی، ضروری است بیشتر از گروه ها در راستای تامین هزینه‌های جاری حمایت شود؛ به ویژه آنکه نمایش‌های سنتی و آیینی در بخش‌های لباس، گریم، موسیقی و غیره بسیار پرهزینه هستند و این موضوع برای گروه‌های شهرستانی، فشار بیشتری دارد. 

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

لینک گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا را اینجا بخوانید.




نظرات کاربران