در حال بارگذاری ...

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از جذاب‌ترین رویدادهای تئاتری است

یک کارگردان تئاتر سنتی گفت: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌های حال حاضر است اما متاسفانه امکان استفاده از آن در سراسر ایران وجود ندارد.

 

گروه تئاتر هنرآنلاین، میترا توکل‌پور، کارگردان نمایش «جی جی بی جی»، گفت: نمایش «جی جی بی جی» یکی از قدیمی‌ترین انواع نمایش عروسکی در ایران است و در واقع نخستین نمایش عروسکی ایرانی است که در آن کاکا محمد شیرازی با استفاده از  عروسک‌هایی که برای اولین بار از چین و هند به ایران آورده بود، داستان های معمول پهلوان کچل را به نمایش درآورد.

او افزود: کاکا محمد شیرازی بر همین مبنا نیز، و به نوعی پدر نمایش عروسکی ایران محسوب می‌شود. جی جی بی جی ها معمولاً به صورت فی‌البداهه و با چند خط داستانی  مشخص اجرا می شدند. تکنیک عروسک‌های جی جی بی جی، دستکشی بوده و صدا پیشه‌ها از یک سوتک به نام سفیر برای تولید صدای عروسک‌ها استفاده می‌کردند.

این هنرمند خاطر نشان کرد: در این نمایش که معمولا با موسیقی زنده(غالبا ضرب ، دایره و کمانچه یا ویولن) همراه بوده، مرشد یا بابا (قصه گو)، رابط بین عروسک‌ها و تماشاچیان بوده است.

توکل پور، تحقیق و پژوهش را عنصر مهمی در این هنر خواند و گفت: در راستای تولید این نمایش از منابع مکتوب و تحقیقات میدانی و‌شفاهی استفاده شده که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «نمایش در ایران»  نوشته استاد بهرام بیضایی  و  «فرهنگ عروسک‌ها» و «نمایش‌های عروسکی آیینی و سنتی ایران» نوشته استاد پوپک عظیمی، و نیز مصاحبه‌های شفاهی با استاد مهدی فقیه، استاد علیرضا حیدرپورفرد، استاد نادر شهسواری، استاد علی رحیمی و ...  اشاره کرد.

 او برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های سنتی و آیینی را یک ضرورت خواند و گفت: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از جذابترین جشنواره‌های حال حاضر است اما متاسفانه امکان استفاده از آن در سراسر ایران وجود ندارد.

این هنرمند ادامه داد: اگر امکان اجرای گروه‌های حاضر در جشنواره ،در شهرهای دیگری به جز تهران نیز، فراهم می‌شد، عالی بود، و طبعا رسالت این جشنواره در راستای حفظ و اشاعه نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، بهتر محقق می‌شد. به هر حال امیدوارم که این جشنواره مهم و دلنشین در سال‌های آتی تداوم پیدا کند و شاهد ارتقای هر چه بیشتر آن در عرصه امکانات زیرساختی و بخش‌های هنری باشیم.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

لینک گفت‌وگو با خبرگزاری هنرآنلاین را اینجا بخوانید. 




نظرات کاربران