در حال بارگذاری ...

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مهم‌ترین عرصه حمایتی از این هنر است

یک کارگردان تئاتر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را مهم‌ترین عرصه برای حمایت از این شاخه هنر دانست و گفت: اگر این جشنواره و حمایت‌های تعداد محدود استادان این عرصه نباشد، اوضاع این نمایش‌ها نامعلوم خواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به نقل از هنرآنلاین، منیژه داوری، از اجرای یک نمایش سیاه بازی در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داد و در این باره گفت: اثر اجرایی ما یک نمایش سیاه بازی، برگرفته از قصه سیندرلا است. به جرات می‌توانم بگویم که این اثر نمایشی متفاوت با قصه‌ای ایرانی است که در اجرای آن، از تکنیک‌های نمایش سیاه بازی استفاده می‌شود زیرا سعی من بر این بود که اصول و خاصیت یک نمایش ایرانی را در این اثر کاملا رعایت کنم و بر آن تاکید داشتم.

او ادامه داد: در این نمایش شهره اشتری، امیر محمد انصافی، امیرحسین انصافی، شقایق مسافر، مریم قلهکی، کوروش رخشنده پی، شراره پورخراسانی و مهدیه طاهری به عنوان و عوامل گروه، همراه ما هستند البته هنوز نام نمایش به شکل نهایی انتخاب نشده است.

این کارگردان، درباره تمرین در شرایط کرونا بیان کرد: کرونا و شیوع این بیماری، بر کار ما تاثیری جدی داشت تا جایی که مدتی مجبور به لغو تمرین‌ها شدیم و در بخش دیگری از کار نیز سعی کردیم که هر بار با تعداد خاصی از گروه تمرین کنیم.

داوری، نمایش سنتی را عرصه مهمی در راستای ترویج فرهنگ و هنر ایرانی دانست و در این باره گفت: در تمام 25 سالی که تئاتر کار می‌کنم، بیشتر نمایش‌های سنتی، در شاخه های متعدد نظیر: نقالی، تعزیه، سیاه بازی و... کار کردم و در کنار استاد عزیز داوود فتحعلی بیگی، کارهای متعددی انجام دادم زیرا به لحاظ روحی، اینگونه کارها بیشتر با روحیات من سازگار است. من معتقدم که با این نوع نمایش، می‌توان فرهنگ و هنر ایرانی را ترویج کرد و به نمایش گذاشت.

او، عرصه نمایش سنتی و آیینی را گسترده خواند و افزود: من هر چی در این عرصه دارم را اساتیدم آموختم و مطالعات بسیاری نیز داشتم اما معتقدم که آموخته‌ها در این زمینه هرگز تمام نمی‌شود و باید همراه در این مسیر به پیش رفت.

این هنرمند، جشنواره نمایش آیینی و سنتی را، یک حمایت جدی و مهم از این شاخه دانست و گفت: اگر این جشنواره و حمایت‌های تعداد محدودی از اساتید این عرصه نباشد، اوضاع اینگونه از نمایش‌ها نامعلوم خواهد بود. متاسفانه با اینکه اینگونه نمایش‌ها آیین و سنت ما هستند، اما جایگاه خاصی در هنر برای این بخش، تعریف نشده است.

داوری تاکید کرد: بدیهی است که این نوع از نمایش‌ها برای ادامه حیات، نیازمند حمایت‌هایی نظیر: سالن‌های اختصاصی، بودجه و... است. ما امروز در شرایطی کار می‌کنیم که نمی‌توانیم یک دکور خوب یا لباس‌های سنتی مرتبط داشته باشیم و اغلب مجبوریم که از لباس‌های قدیم استفاده کنیم یا به دلیل کمبود بودجه، دکور را از دیگر گروه‌ها امانت بگیریم.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 9 آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

 

لینک گفت‌وگو در خبرگزاری هنرآنلاین




نظرات کاربران