در حال بارگذاری ...
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تکنیک ترنا بازی در «صورت زخمی»/ نمایش آیینی با تماشاگر زنده است

پژمان کاشفی کارگردان نمایش «صورت زخمی» از اجرای این اثر نمایشی با استفاده از تکنیک ترنا بازی خبر داد و عنوان کرد متاسفانه این روزها دیگر افراد چندانی از این بازی سررشته ندارند.

 

پژمان کاشفی کارگردان نمایش «صورت زخمی» که در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این اثر برگرفته از تلاش‌هایی است که در یک دهه گذشته انجام شده و بخش‌هایی از هنر ترنا بازی را به تصویر می‌کشد. در گذشته من به همراه داود فتحعلی بیگی به تماشای هنر ترنا بازی می‌رفتیم و با تلاش‌هایی که انجام شد، توانستیم با کمک کانون نمایشگران آیینی و سنتی از این آثار تصویربرداری کنیم. پس از این روند، طرحی به ذهن من خطور کرد که در بدو امر به صورت کارگاهی و توسط سامان ناصری نوشته شد. در نهایت نیز، این کار به نام «ترنا» در تالار محراب به صحنه آمد.

این کارگردان ادامه داد: این اثر در ۲ دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشت اما در این دوره، تغییراتی اساسی در روند نمایش ایجاد شد و سعی کردیم که منظر کوچکی از نمایش ترنا را در دل این نمایش قرار دهیم زیرا متاسفانه بحث ترنا در شرایط امروز بسیار غریب است و افراد چندانی نیز، از بازی در این نمایش سر رشته ندارند.

کاشفی یادآور شد: این اثر پس از اصلاح انجام شده در متن، قرار بود که در تماشاخانه مهر حوز هنری و برای عموم اجرا شود اما متاسفانه به دلیل شرایط کرونا با تعطیلی‌های متعدد روبرو شد. خوشبختانه پس از مشکلات پیش آمده، این نمایش در بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی پذیرفته شد و به صحنه بازگشت.

وی برگزاری جشنواره به شکل آنلاین را نامناسب خواند و گفت: با توجه به اینکه امروز تهران به رنگ آبی درآمده است و از نظر واکسیناسیون نیز در شرایط خوبی قرار داریم، شاید بهتر بود که جشنواره به شکل حضوری برگزار می‌شد زیرا عملا کارهای ما برای صحنه و نه تصویربرداری آماده شده بودند. این در حالی بود که من به شخصه از سالن اجرا و نور اصلا راضی نبودم و همین امر نیز سبب شد که کار ما بسیار سخت تر از قبل شود.

این کارگردان تصریح کرد: بدیهی است برگزاری این جشنواره با وجود تمام کمبودهایی که در بخش‌های مختلف نظیر بودجه دارد، اقدام بسیار بزرگ و مهمی است و جا دارد از دست اندرکاران این رویداد که با وجود تمام این مباحث باز هم چراغ جشنواره را روشن نگاه داشته و فضای هنر ایرانی را حفظ کرده‌اند، قدردانی کنیم.

کاشفی در پایان صحبت هایش بیان کرد: امیدوارم که در دوره آینده شاهد برگزاری حضوری این جشنواره باشیم و بتوانیم شکل بهتری از این رویداد را ببینیم چون نمایش آیینی و سنتی با تماشاگر زنده است و شکل برگزاری حضوری، بخشی از روند کار ماست.

نمایش «صورت زخمی» به نویسندگی سامان ناصری و کارگردانی پژمان کاشفی از روز گذشته ۱۶ آذر ماه ساعت ۱۶ از طریق سامانه‌های اعلام شده، پخش آنلاین (برخط) خود را آغاز کرده است که دیدن این نمایش به مدت ۲۴ ساعت از زمان اعلام شده، امکان پذیر و برای علاقه‌مندان رایگان است.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر سال جاری به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در حال برگزاری است.

لینک گفت‌وگو با خبرگزاری مهر را اینجا بخوانید. 




نظرات کاربران